
Charakterystyka zajęć
Zajęcia w AKADEMII TUTORINGU UWr mają charakter warsztatów oraz konwersatoriów, a nasi tutorzy, mimo rozległego doświadczenia, nie utracili świętej ciekawości. Wykraczając poza granice formalnej edukacji, naszą pasją jest ciekawość, radość rozumienia i przyjemność zdobywania wiedzy i nowych umiejętności. Taki klimat rodzi dobrą energię.
Akademickie Biuro Karier
mgr Dominika Buczkowska

1. Oferta Akademickiego Biura Karier dla społeczności akademickiej (współpraca z biznesem, projekty rozwojowe realizowane we współpracy z pracodawcami, program mentoringowy, targi pracy i praktyk Kampus Kariery, poradnictwo kariery, portal, baza wiedzy).
2. Programy Akademickiego Biura Karier jako wsparcie w pracy Tutora.
3. Program Mentoringowy Akademickiego Biura Karier jako case study (historia programu, najważniejsze cele, zmiany na przestrzeni lat, efekty).
ACTywnie w relacji tutorskiej
mgr Paulina Celej

Interaktywny, doświadczeniowy warsztat psychologiczny prowadzony w paradygmacie Terapii Akceptacji i Zaangażowania. W trakcie spotkania uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć czym jest ACT (Acceptance and Commitment Therapy) i jak może być dla nich wsparciem w budowaniu dobrej relacji tutorskiej. Postaramy się odpowiedzieć na pytania czym jest relacja, jak świadomie dbać o jej jakość, ale także jak wspierać siebie i swoich podopiecznych w budowaniu elastyczności psychologicznej.
Wprowadzenie do tutoringu
prof. dr hab. Piotr P. Chruszczewski

Kolegium Międzydziedzinowych Studiów Indywidualnych UWr
Wprowadzenie do tutoringu jest ukierunkowane na praktyczne podstawy rozwijania relacji mistrz – uczeń; podczas zajęć uwaga skupiona jest na rozumieniu tutoringu jako na fakcie społecznym, dynamicznie i wspólnie tworzonym w relacji z podopiecznymi; na bazie własnego doświadczenia zaczynamy od omówienia nawiązywania i budowania indywidualnej relacji akademickiej z podopiecznymi, a kończymy wskazaniem na niezwykle utalentowanych badaczy i nauczycieli, takich jak np. prof. Carl Wernicke ([1848– 1905] lekarz, psychiatra, anatom, neuropatolog uznawany za ojca psycho- i neurojęzykoznawstwa; Universität Breslau), czy prof. Kenneth J. Arrow ([1921–2017] matematyk, ekonomista, myśliciel; University of Chicago, Stanford University, Harvard University), którzy sami wychowali co najmniej po kilku profesorów, w tym także noblistów, czym przyczynili się do wytyczenia szlaku tutora akademickiego.
Słowa kluczowe: tutoring, relacja mistrz – uczeń, nauczanie spersonalizowane, dydaktyka akademicka, ludzie wysoko wrażliwi.
Oczekiwania prowadzącego: aktywne uczestnictwo.
Tekst do przeglądnięcia: „Jak wytrenować noblistę. Rzecz czyli o społecznym odbiorze tutoringu w grupie studentów i tutorów Uniwersytetu Wrocławskiego; badanie pilotażowe”. [W:] Academic Journal of Modern Philology; vol. 14 (2021); 69–90; ajmp.uwr.edu.pl.
Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych
mgr Anna Cieślik

Podczas warsztatów uczestnicy będą rozwijać własne kompetencje emocjonalno-społeczne, będą mogli poszerzyć wgląd we własne mocne strony oraz poznać obszary wymagające rozwoju. W trakcie spotkania przećwiczą narzędzia usprawniające komunikację i współpracę ze studentami, a także dowiedzą się w jaki sposób mądrze wykorzystać stres, aby budować własną odporność psychiczną.
Funkcjonowanie poznawcze i zachowania młodych dorosłych
doc. dr Alina Czapiga

1. Inteligencja i jej związek z osiągnięciami jednostki.
2. Osobowość: struktura osobowości i style funkcjonowania a sukces życiowy.
3. Nieprawidłowy rozwój osobowości – skutki widoczne w funkcjonowaniu społecznym.
4. Źródła obron psychologicznych, które utrudniają porozumienie w relacjach interpersonalnych.
Mit w perspektywie interdyscyplinarnej. Projektu E-Theseus Map w kontekście tutoringu akademickiego
prof. UAM dr hab. Konrad Dominas

Proponowane zajęcia dotyczyć będą interdyscyplinarnej pespektywy rozumienia mitu w trzech wymiarach: jako opowieści; jako archaicznego światopoglądu; jako uniwersalnej formy świadomości. Wymiary te zostaną wpisane w główne aspekty humanistyki cyfrowej związanej z projektem E-Theseus Map. Celem tego projektu, realizowanego w ramach konsorcjum DARIAH-PL, jest zaprojektowanie narzędzia do wizualizacji motywów i wątków mitycznych w środowisku webowym (dostępnym z poziomu przeglądarki internetowej). Zajęcia te pokażą drogę, jaką należy przejść, aby zbudować system informatyczny (bazę danych) służący do publikowania i prezentowania obiektów związanych z szeroko pojętym mitem. Dodatkowo analizie zostanie poddana kwestia budowy algorytmów służących do przetwarzania rozmaitych motywów i wątków mitycznych. Uczestnicy zajęć będą mieć zatem okazję do dyskusji na temat specyficznej współpracy między naukami humanistycznymi i ścisłymi a także na temat roli, jaką w tworzeniu narzędzi cyfrowych odgrywają humaniści.
Słowa kluczowe: mit, interdyscyplinarność, literaturoznawstwo, mitoznawstwo, technologie internetowe, sztuczna inteligencja, popkultura
Angażujące metody edukacyjne
mgr Patrycja Paula Gas

Warsztaty oparte na metodologii edukacji pozaformalnej m.in. perspektywa społeczno-kulturowa, SCT, FLOW, cykl Kolba, Dragon Dreaming, Design Thinking, Kloosterman’s self-directed learning, Bandura self-efficacy theory, uczenie przez doświadczenie, teorie kreatywności oraz krytyczngo myślenia. Eksploracja narzędzi zwiększających zaangażowanie oraz pobudzających potencjał osób uczących się wykorzystując zróżnicowane techniki pracy indywidualnej oraz grupowej na różnych etapach uczenia się (brainstorming, reflecting, debriefing, feedback, autoewaluacja) oraz gry fabularne i storytellingowe, psychodrama, LARP, gry argumentacyjne, gry planszowe, embodiment, elementy edukacji somatycznej, karty metaforyczne oraz kreatywne metody prowadzenia pogłębionej dyskusji m.in metodami Socrates Cafe, World Cafe, Fishbowl. Warsztaty mają za zadanie poszerzyć perspektywę na proces uczenia dzięki narzędziom obejmującym aspekty kognitywne, afektywne i behawioralne.
Metody wykorzystywane przy tworzeniu i prowadzeniu pokazów i warsztatów popularnonaukowych
Heweliusze Nauki

Celem szkolenia będzie zapoznanie uczestników z dobrymi praktykami i technikami wykorzystywanymi w wystąpieniach popularnonaukowych. Punktem wyjścia będą nasze doświadczenia zebrane przy różnych formach popularyzacji nauki. Przejdziemy przez kluczowe elementy tworzenia scenariuszy pokazów i warsztatów naukowych. Następnie przećwiczymy różne metody wykorzystywane w popularyzacji nauki do uatrakcyjnienia przekazu, takie jak praca z rekwizytem oraz fabularyzacja wystąpień. Metody te uczestnicy mogą wykorzystać zarówno w popularyzacji swoich osiągnięć naukowych, jak i w codziennej pracy dydaktycznej.
Komunikacja naukowa w tutoringu: metody, narzędzia i inspiracje
Paweł Jaskólski (Heweliusze Nauki)

Celem warsztatów będzie zdobycie wiedzy i umiejętności na temat tego, jak skutecznie przekazywać złożone zagadnienia naukowe w pracy tutora. Warsztat jest zaproszeniem do odkrywania metod i narzędzi, które wspierają efektywną komunikację w procesie tutoringu. Skupimy się na pytaniach: dla kogo? po co? i jak? dostosowywać przekaz naukowy, by inspirować i angażować uczniów oraz studentów.
Podczas warsztatów przeanalizujemy, jak uproszczenia mogą pomóc w tłumaczeniu trudnych koncepcji oraz jakie pułapki ze sobą niosą. Porozmawiamy o kluczowej roli zadawania pytań – zarówno przez tutora, jak i podopiecznych – jako narzędzia rozwijającego samodzielne myślenie i zainteresowanie światem. W trakcie warsztatu omówimy w jaki sposób elementy popularyzacji nauki można wykorzystać w tutoringu do wzbogacania zajęć i motywowania uczniów.
Spotkanie będzie miało charakter praktyczny: uczestnicy wezmą udział w prostych eksperymentach komunikacyjnych i wspólnie poszukają odpowiedzi na pytanie, jak skutecznie wspierać rozwój kompetencji naukowych i krytycznego myślenia.
Kreatywność: czym jest i jak ją wspierać
prof. dr hab. Maciej Karwowski

Ten blok zajęć ma na celu budowanie świadomości znaczenia kreatywności oraz inspirowanie do twórczych działań w procesie edukacyjnym. Uczestnicy będą mieli okazję poznania najważniejszych modeli teoretycznych kreatywności: przede wszystkim wywiedzionych z psychologii twórczości oraz rezultatów badań empirycznych nad twórczym myśleniem. Pozwoli to lepiej zrozumieć, w jakich sytuacjach jesteśmy bardziej kreatywni, co zaś naszą pomysłowość i wyobraźnię tłumi. Rozprawimy się z licznymi mitami, jakie narosły wokół kreatywności, pokazując ich dewastujący charakter dla naszej inicjatywy i prób podejmowania działań twórczych. Wreszcie zastanowimy się, czy i w jaki sposób jesteśmy w stanie wspierać twórczą sprawczość naszych podopiecznych: uczniów i studentów – budować ich przekonanie, że są w stanie radzić sobie z problemami wymagającymi twórczego myślenia. Wszystko to ma stanowić podstawę do własnych twórczych działań.
Efektywna komunikacja akademicka
dr hab. Tomasz Piekot

Standard prostego języka to metoda redagowania wypowiedzi, dzięki której teksty użytkowe szybciej się czyta, dokładniej rozumie i lepiej zapamiętuje. Upraszczanie komunikacji formalnej jest dziś jednym z najważniejszych trendów w sferze instytucjonalnej. Swoje pisma i regulaminy upraszczają urzędy, banki oraz firmy ubezpieczeniowe. Zasady prostej komunikacji przenikają również do przestrzeni publikacji naukowych. Celem zajęć będzie zapoznanie uczestników zarówno z najważniejszymi założeniami standardu prostego języka, jak i praktycznymi umiejętnościami efektywnej (prostej) komunikacji. Przedmiotem szczególnego zainteresowania stanie się możliwość zastosowania tej metody w komunikacji akademickiej, w tym w ramach kontaktu tutorskiego.
Uważne czytanie świata
dr hab. prof. UWr Leszek Pułka

Proponowane zajęcia dotyczą kontekstów odbioru kultury współczesnej. Układem przemian współczesnego świata może być paradoksalny tytuł pracy Jacka Dukaja Po piśmie. To najkrótsza z metafor obejmujących przemianę przemysłów kultury w skali globalnej, kodów i konwencji komunikowania, opresyjnie algorytmizowanych przez administratorów współczesnego Internetu. Zajęcia mają odbudować prawidłowość estetycznych skojarzeń, spostrzegawczość, krytycyzm i refleksyjność jako warunki indywidualnego doświadczania znaku. Objaśnią, czym jest uważność „lektury kultury”, skoro sformatowanie spontaniczności uczestniczenia w kulturze czy zalgorytmizowana fenomenalność aktów komunikacji stały się niezależne od osobistego doświadczenia kulturowego. O zasadach i możliwościach zindywidualizowania odbioru kultury w kontekstach interesu publicznego będą traktować kolejne spotkania z aktami nowoczesnej komunikacji.
Esej. Historia – Teoria – Praktyka
prof. dr hab. Wojciech Soliński

professor emeritus
Przedmiotem tego mini cyklu zajęć będzie esej, który: (i) coraz powszechniej w dydaktyce akademickiej zastępuje: artykuł, rozprawę czy traktat; (ii) i jest traktowany jako forma sprawdzenia efektów tejże akademickiej dydaktyki. Kolejno chciałbym zająć się jego historią, teorią, respective, typologią i genologią, a szczególnie problemami praktycznymi, tj. szeroko rozumianą „poetyką” tej formy wypowiedzi naukowej, filozoficznej, krytycznej, artystycznej, wreszcie publicystycznej, która – powstała w antyku, ukształtowała się dzięki m.in. Próbom Michela de Montaigne’a – a współcześnie przybiera coraz częściej formy hybrydyczne, które np. w literaturoznawstwie określa się mianem sylw współczesnych, wywodzonych, od mających długą tradycję wszelkiego rodzaju silvarum rerum. W trakcie prób pisania eseju będą: analizowane definicje tej formy; wspominani jej prekursorzy i wybitni eseiści; a zostanie omówiona zalecana literatura podmiotowa i przedmiotowa, której listę aktualnie tworzę.
Stres i wypalenie zawodowe – KEEP CALM AND STAY ALIVE!
dr Magdalena Ślazyk-Sobol

Cel warsztatu:
1. Zapoznanie Uczestników ze współczesnymi koncepcjami stresu psychologicznego, przedstawienie stylów radzenia sobie ze stresem, najbardziej optymalnych strategii radzenia sobie w sytuacjach obciążenia emocjonalnego.
2. Uświadomienie Tutorom mechanizmu reakcji stresowej, przedstawienie zjawiska eustresu oraz dystresu oraz poznawczego znaczenia, jakie nadajemy sytuacjom trudnym.
3. Poznanie oraz zidentyfikowanie czynników generujących reakcję stresową w roli Tutora oraz Tutee, wskazanie potencjalnych ryzyk i zagrożeń w obydwu rolach.
4. Rozwijanie umiejętności dopasowywania adekwatnej strategii radzenia sobie do typu sytuacji trudnej (poznanie technik i narzędzi wzmacniania odporności [psychicznej).
5. Zrozumienie mechanizmu wypalenia, jako procesu przewlekłego, nieadaptacyjnego stresu wynikającego z niedopasowania do pełnionej roli, nierealistycznych oczekiwań, ambicji. 6. Poznanie sposobów wczesnej prewencji wypalenia.
Treści programowe warsztatu:
1. Omówienie zagadnienia stresu psychologicznego (przedstawienie kluczowych koncepcji, istotnych dla zrozumienia specyfiki reakcji stresowej).
2. Strategie radzenia sobie ze stresem (unikanie vs monitorowanie, style skoncentrowane na emocjach, zadaniach).
3. Poznawcze i behawioralne sposoby minimalizowania napięcia emocjonalnego (formułowanie konstruktywnych przekonań, przekształceń poznawczych, wizualizacji, technik oddechowych, relaksacyjnych).
4. Wzmacnianie odporności psychicznej – praktyczne sposoby rozwijania rezyliencji (styl życia, wsparcie społeczne, sposób myślenia, działania).
5. Współczesne modele wypalenia jako procesu niedopasowania i zaburzenia relacji z pracą – znaczenie uwarunkowań indywidualnych (perfekcjonizm dezadaptacyjny, poziom ambicji, motywacji wewnętrznej), czynników środowisko – organizacyjnych.
6. Sposoby zapobiegania reakcji wypaleniowej w pracy opartej na rozwijaniu i uczeniu innych – rekomendacja dla Tutorów dotyczące wspierania siebie oraz Tutee.
Tutoring w Uniwersytecie Wrocławskim: cele i metody
dr Ilona Iłowiecka-Tańska

Spotkanie będzie polegało na wspólnej pracy, której celem jest opracowanie podstawowych założeń programu tutoringu. Sformułujemy cele programu z perspektywy studentów i ich opiekunów. Opracujemy wspólnie jego podstawowe zasady i metody. W rezultacie razem stworzymy rodzaj przewodnika, który pomoże nam zbudować twórcze środowisko uczenia się i nauczania.
Filozofia w tutoringu
dr Paweł Wróblewski

Konwersatorium ma celu wypracowanie filozoficznych prerekwizytów wspierających tutoring, w szczególności – zdefiniowanie epistemiczno-ontycznych uwarunkowań procesu edukacji zilustrowanych w postaci teorii komfortu tożsamościowego. Głównym zadaniem kursu jest w tym kontekście ukazanie roli współwystępowania dedukcji i indukcji w modelowaniu wiedzy, znaczenia redukcji w systematyzacji procesu poznawczego, a także wskazaniu, że mają one podstawowe znaczenie, pozytywne lub negatywne, w indywidualizacji procesu nauczania i uczenia się, również w kontekście edukacji międzykulturowej. Zajęcia nakierowane są na zdefiniowanie roli filozofii jako złotego środka między „wiedzą o wszystkim” i „wiedzą o niczym”, stymulującego rozwój interdyscyplinarnych ujęć studiów.
Motywowanie i budowanie zaangażowania w pracy ze studentami
dr Kamila Woźniak

W trakcie warsztatów Uczestnicy dowiedzą się, czym jest motywacja i jakie są jej rodzaje, zastanowią się nad tym, jak budować zaangażowanie i jak je utrzymać. Zajęcia będą miały charakter warsztatowy przeplatany częściami teoretycznymi. Uczestnicy będą pracować indywidualnie i w grupach.
Treści programowe:
– rodzaje i źródła motywacji/motywatorów,
– modele komunikacyjne i budowanie relacji tutor – tutee,
– budowanie i utrzymanie zaangażowania,
– sposoby i modele udzielania informacji zwrotnej, konstruktywna informacja zwrotna,
– kompetencje, talenty i system wartości w kontekście motywowania i budowania zaangażowania,
– wyznaczanie celu i systemu oceny a motywacja.
Zarządzanie wstępem do efektywnego tutoringu
prof. dr hab. inż. Marcin Kadej

Zarządzanie to jedna z aktywności niezbędnych do realizowania celów, w tym także tych związanych z tutoringiem. Na zajęciach przedstawię znaczenie zarządzania zasobami, uwzględniając korzyści płynące z koordynacji działań, monitoringu postępów oraz wzrostu motywacji i pewności siebie u tutoranta. Zwrócę uwagę na najważniejsze elementy zarządzania w kontekście tutoringu, takie jak planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie.
Słowa kluczowe: zarządzanie, zasoby, koordynacja, monitoring, organizacja, planowanie, kierowanie, kontrolowanie.
Oczekiwania prowadzącego: aktywne uczestnictwo
Krótki przewodnik dla tutora po świecie prawa
dr hab., prof. UWr Artur Kozłowski

Konwersatorium „Krótki przewodnik dla tutora po świecie prawa” jako element kursu na certyfikowanego tutora ma na celu zapoznanie uczestników z kluczowymi aspektami prawnymi, które kształtują i regulują relację między tutorem a tutorantem. W trakcie zajęć omówione zostaną pojęcia i zasady prawa, stanowiące fundament lub istotny kontekst wielu aspektów tej relacji. Szczególna uwaga zostanie poświęcona zasadzie rządów prawa (rule of law) oraz pojęciu sprawiedliwości. Wielowątkowość współpracy tutorskiej może także wiązać się z potrzebą odnoszenia się w tej relacji do różnych systemów prawnych, w tym common law oraz prawa kontynentalnego, pojęcia Konstytucji, prawa wyborczego, edukacji obywatelskiej, ale także elementów prawa autorskiego istotnego w pracy tutora oraz sposobów ochrony własności intelektualnej. Ponadto w trakcie zajęć podkreślone zostanie znaczenie wiarygodnych i zweryfikowanych źródeł informacji o prawie.
Ewaluacja i autoewaluacja – klucz do doskonalenia tutoringu akademickiego
dr Ewa Musiał

Szkolenie osadzone jest w nurcie nowoczesnego uczenia się i nauczania, w którym podmiot – zarówno tutor, jak i student – ma przestrzeń do aktywności, refleksji i współtworzenia procesu edukacyjnego. W centrum uwagi znajduje się ewaluacja i autoewaluacja jako narzędzia wspierające rozwój kompetencji merytoryczno- metodycznych i organizacyjnych kadry akademickiej. Uczestnicy dowiedzą się, jak świadomie oceniać efekty własnej pracy, jak konstruować skuteczne narzędzia ewaluacyjne i jak korzystać z informacji zwrotnej w sposób, który naprawdę coś zmienia.